Comunicarea in universul profesional

Comentariile sunt închise pentru Comunicarea in universul profesional

Angajatul in ziua de azi, confruntat cu nenumarate greutati de natura materiala si personala isi cauta in primul rand identitatea pierduta.

Valoarea muncii unei persoane, nu poate fi redusa la produsele rezultate sau la serviciul prestat, recompensate printr-un salariu sau prin alt fel de onorarii. In aceasta valoare trebuie inclus si faptul ca a muncii opt ore inseamna a-ti vinde, zilnic opt ore din viata. Iar pretul vietii unui om este inestimabil.

Fie ca suntem salariati, fie ca practicam o profesie liberala, multi dintre noi se intreaba:

De ce oare este atat de greu sa fii multumit la serviciu?

De ce exista in relatiile personale, ca si in domeniul profesional atatea tensiuni, neintelegeri, violente, mai mult sau mai putin manifestate?

De ce relatiile dintre persoanele care traiesc sau lucreaza impreuna sunt atat de conflictuale, atat de lipsite de calm?

De ce sa persiste un atat de mare disconfort, fara sa fie neaparat vorba si despre incompetenta?

Iar lucrul care ma surprinde cel mai mult in practica mea cu clientii de coaching consta in repetarea anumitor neintelegeri, persistenta conflictelor deschise ori latente, existenta neplacerilor sau a disconfortului care traverseaza, alterandu-l.

Cu toata incertitudinea latenta, inchipuita sau reala, legata de viitor si manifestarile crizei financiare, violentele legate de mediu, comportamentele dubioase, daunatoare sau imorale ale celor aflati in pozitii de forta sau chiar ale colegilor, genereaza extrem de multa suferinta in mediul profesional.

Ei bine, cum facem fata provocarilor la locul de munca?

Intai de toate trebuie sa intelegem ca majoritatea relatiilor profesionale nu fac obiectul alegerii noastre – in cea mai mare parte a timpului salariatul intretine relatii care ii sunt impuse, fiind mai degraba in pozitia de executant, decat de colaborator.

Astfel ca fiecare va trebui sa se confrunte cu asteptari, solicitari si refuzuri care pot fi contrare propriilor convingeri sau credinte, ranindu-i sensibilitatea, valorile, perturbandu-i modul de viata, punandu-l in conflict sau in pericol in raport cu angajamentele personale.

Exista 4 directii de comunicare la care trebuie sa fim atenti intr-o relatie profesionala:

  • Comunic ceea ce fac: vizeaza lucrul bine facut – inseamna sa iti faci cat mai bine treaba pentru care ai fost angajat. Conflictele din aceasta zona au legatura cu intelegerea corecta a rolului si sarcinilor postului.
  • Comunicarea in cadrul raportului ierarhic – raporturile ierarhice ne trimit intotdeauna la relatiile din copilarie cu persoanele aflate in pozitie de autoritate, astfel pot trezi vechi rani, tipare, situatii neclarificate din viata noastra.
  • Comunicarea interrelationala – a te simti bine cu ceilalti, mai ales in zona profesionala impartasim cu colegii ingrijorarile, neplacerile intampinate, neimplinirile, criticile …s.a.m.d
  • Comunicarea cu tine – a te simti bine cu tine, a avea incredere in tine insuti, a te simti eficient, util, respectat, valorizat.

De asemenea, este important sa admitem ca raportul dintre viata profesionala si cea personala, de cuplu sau familiala are la baza principiul vaselor comunicante. Daca se produc derapaje, tensiuni, situatii conflictuale pe plan profesional, ele se vor rasfrange si asupra vietii personale – si invers.

Daca socotim comunicarea ca fiind seva vietii, atunci devine evident ca noncomunicarea sau comunicarea nociva care domina in prezent universul muncii se afla la originea a nenumarate acte de violenta – discreditari, agresiuni verbale, respingere ori izolare, si multe acte de autoviolenta (care duc la stari de oboseala axtrema, anxietate, depresie, epuizare)

Nemultumirile si stresul profesional este direct legat de constrangerile exercitate asupra angajatului, afecteaza psihicul, este declansat si alimentat de decalajele prea mari dintre obiectivele ce trebuie atinse si mijloacele puse la dispoxitie, de limitele de timp alocat, de pretinderea unei capacitati de reactie tot mai rapide si eficiente, de complexitatea sarcinilor si neacceptarea dreptului de a gresi.

Mediul de lucru devine tot mai complex pe masura ce diversitatea si ambiguitatea cresc. Managerii trebuie sa gaseasca solutii tot mai creative si mai sofisticate pentru problemele de munca.

Cunoscand si introducand cateva reguli simple de igiena relationala, care pot fi puse in aplicare in orice mediu de lucru, si sunt usor de comunicat, stabilim bazele pentru consolidarea stimei de sine si increderii in sine.