Ce este coachingul pentru performanță?

“Rezultat deosebit într-un domeniu de activitate”, este modul în care DEX-ul definește performanța, însă sună ca și când nu ni s-ar cere mai mult de minim pentru a ne descurca. În opinia mea, performanța adevărată constă în a depăși așteptările, reprezintă stabilirea celor mai înalte standarde, care invariabil depășesc solicitările și expectativele celorlalți.

Și desigur, performanța este expresia potențialului unei persoane. Prin definiție, exprimarea deplină a potențialului cuiva necesită asumarea totală a responsabilității. Dacă nu ar fi așa, ar fi vorba de potențialul cuiva, și parțial despre potențialul altcuiva.

Întrebarea pe care trebuie să și-o adreseze un lider sau un manager este cât de bine dorește să se îndeplinească activitatea sau care este nivelul de performanță dorit? Știe cum ar trebui să arate o adevărată performanță? Coachingul poate conduce performanța dincolo de așteptările coachului sau a managerului și chiar dincolo de visurile oamenilor.

În sport, unde succesul și eșecul sunt atât de bine definite, aceste reguli sunt simple.

În comparație cu sportul, în afaceri, succesul este mai puțin strălucitor și mai greu de obținut. Calitatea vieții la locul de muncă în virtutea orelor și a anilor petrecuți acolo, capătă o importanță mult mai mare. Puțini lideri din diverse domenii ajung să fie recunoscuți public într-o oarecare măsura. Pe de alta parte, afacerile oferă numeroase oportunități mai mari sau mai mici în ceea ce privește îndeplinirea la nivel personal al țelurilor.

Din nefericire puțini oameni reușesc să își perceapă locul de muncă sub forma unei universități unde se predă disciplina autodezvoltării sau să-și perceapă sarcinile drept provocări. Prin urmare nu este deloc suprinzător că performanța lor este lipsită de strălucire.

Numeroase companii încep să admită că trebuie să se transforme în organizații care adoptă învățarea, dacă doresc să reușească să-și stimuleze și să-și motiveze personalul și binențeles dacă e să facă față cerințelor impuse de o schimbare aproape continuă.

Performanța, învățarea și delectarea sau plăcerea sunt strâns legate între ele. Atunci când una dintre cele trei este neglijată, mai devreme sau mai târziu, celelalte două vor avea de suferit. De exemplu, performanța nu poate fi susținută în absența învățării și a plăcerii.

Numeroși sportivi trec prin perioade în care-și pierd plăcerea cu care practică sportul ales. În mod similar, nu ne bucurăm la fel de mult dupa ce petrecem 3 zile stând la soare la plajă și încercăm să căutăm provocări noi – tenis, scuba-diving, etc. Școlile care nu oferă provocările tipice artelor perfomative sau sporturilor si care resping ideea de plăcere nu vor fi capabile să mențină standardele ridicate pe care le urmăresc.

Schimbarea culturală va fi și trebuie să fie determinată de performanță, însă definiția performanței trebuie să fie mult mai amplă astazi. Competiția și dezvoltarea își pierd rapid din valoare; stabilitatea, sustenabilitatea și colaborarea în schimb sunt în trend ascendent. Companiile și indivizii care nu își schimbă comportamentul, trecând de la ceea ce era acceptabil în trecut la ceea ce va fi acceptabil în viitor, nu vor supraviețui pe piețele actuale, suprasaturate, fracturate și instabile.

Expresii de genul: “Oamenii noștri sunt cele mai importante resurse pe care le deținem”, “Să declanșăm potențialul latent”, “Să delegăm responsabilitatea”, “Să scoatem tot ce e mai bun din oamenii noștrii”, au devenit niște clișee în ultimii ani. Adevărata lor semnificație rămâne la fel de valabilă astăzi ca în momentul în care au fost formulate, însă mult prea des sunt lipsite de conținut.

Mult prea des se vorbește despre ele și prea rar se pun în practică.

Coachingul care are ca obiect performanța este exact ceea ce susține că este – un mijloc de a obține performanța optimă – însă unul care necesită schimbări fundamentale în atitudine, în comportamentul managerial și în structura organizațională. Și nu în ultimul rând, coachingul pentru performanță conferă substanță clișeelor.

No comments

You must be logged in to post a comment.